Sound Matters-The future of audio
Tijdens de Radiodays 2019 in Lausanne stonden er twee thema’s centraal: wat is de toekomst van audio en hoe kan je als radiostation optimaal inspelen op de veranderende luisteraar? Met als doel relevant te blijven door naast je bestaande business ook waarde te creëren voor luisteraars via nieuwe diensten en platforms.
Has there ever been a better time to be in commercial radio?
Paul Keenan, directeur Bauer Media groep, deponeerde bovenstaande titel als centrale vraag in de openingssessie van het tweedaagse festival. Het antwoord zal je niet verbazen: Ja! Zo telt Zweden, sinds 2013, 77% meer omzet uit advertenties. De advertentie omzet in Engeland behaalde in 2018 zelfs een record van 713.3 pond. In Duitsland groeide de omzet van radio en daarnaast toonde IP een sterke groeicurve. Commerciële radio in Denemarken behaalde zelfs de meeste radiominuten ooit.
Digital is good for radio, internet is a friend
Radio heeft meer mogelijkheden dan ooit om zich opnieuw uit te vinden. Het businessmodel is niet ten ondergegaan aan het internet. Het internet heeft radio daarentegen veel meer mogelijkheden gegeven, zoals: social media, de heropleving van podcasts en de nieuwe markt van smart-speakers. Op dit moment is er een transitieperiode gaande die op termijn een stabiele omzet moet genereren van de genoemde diensten, aldus Keenan.
Ook de plek die radio inneemt in de auto is essentieel voor de toegankelijk van het medium. Over twee jaar moeten alle nieuwe auto’s die in Europa verkocht worden digitale etherradio, zoals DAB+, kunnen ontvangen. Na het Europees Parlement heeft ook de Europese Raad eind december ingestemd met de nieuwe richtlijnen. Een belangrijke stap voor de toekomst van de sector.
Tot slot gaf Keenan een aantal adviezen mee -zie afbeelding- en moedigde de radiomarkt aan met de volgende woorden: “Be brave, bold, focussed en think differently: reinvent how we work!”
Op de dag van de presentatie werd het nieuwe EBU rapport gepubliceerd en toonde het vertrouwen van Europeanen in het medium radio. Dit vertrouwen is opnieuw gestegen en hoger dan tv en internet. Iets om zorgvuldig mee om te gaan.
Bron: Herbert Codée (schrijver audiotrends en maker van De Radio Podcast).
No comments